-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt
Voyah Free Premium: Påkaller friheten
Du kan like gjerne pugge navnet Voyah Free med en gang. Denne påkostede kinesiske SUV-en synliggjøres snart i trafikken, og den blir neppe noen døgnflue.
Først publisert i BilAutofil nr. 9-2022
Svært få har hørt om elektriske Voyah Free, og enda færre har sett den på veien. Det skyldes at kun en håndfull testversjoner så langt ruller på norske veier. Men 500 kundeeksemplarer er på vei, og importøren har uttalt til BilAutofils søsterpublikasjon BilNytt at de håper å selge 1200-1300 biler neste år.
Så hvorfor tror jeg selskapet Electric Way vil lykkes med Voyah i et knalltøft og krympende norsk bilmarked hvor elektriske modeller fra kinesiske merker står i kø for å få et fotfeste?
Rett og slett fordi den lanserte bilmodellen, Free, oppleves som spennende, fylt med attraktive teknologi og tatt til landet av en sterk norsk organisasjon. Bak Electric Way med showrom sentralt i Oslo står Sulland Gruppen, og deres forhandlernettverk spredd over store deler av landet.
Dongfeng
Bilmerket Voyah hører hjemme i luksusdivisjonen til den kinesiske statsgiganten Dongfeng Motor med årlig produksjon på over tre millioner biler og samproduksjon i Kina med blant andre Honda, Kia, Nissan og Peugeot/Citroën.
Om friheten oppleves mer fullkommen i Voyah Free er vanskelig å slå fast etter noen dager med den. Derimot inneholder Free såpass mange gjennomtenkte løsninger at den fort kan bli en viktig utfordrer blant konkurrenter i 700.000 kroners klassen.
Fordi testbilen denne gang er en betaversjon hvor langt fra alt som skal på plass av elektroniske funksjoner virker som de skal, må bilen ses på ut fra det faktum. At elbiler er litt premature når de lanseres er vi vant til, det overrasker mer om alt fungerer når de slippes ut på veien.
Påkostet
Voyah er en stor og påkostet, 4,91 meter lang, nesten to meter bred og 1,65 meter høy SUV. Dette er en bil som mange produsenter ville levert som sjuseter, men Voyah valgte god plass for fem framfor trangboddhet for sju.
Normalt ville jeg startet analysen av bilen forfra, men la meg denne gang begynne bakfra, altså helt bak hvor bilen kan trekke to tonn etter kroken. Svært få andre elbiler trekker like mye, så pluss i boka.
Stor elbil betyr ikke nødvendigvis stort bagasjerom, men konkurrenten Tesla har bevist at det lar seg gjøre, og Voyah følger opp med 560 liter bak som øker til 1.320 liter med bakseteryggene lagt ned. Jeg antar at kinesere flest ikke tar med seg ski inn i bilen og at det er årsaken til at de første bilene til landet ikke har skiluke, men det antydes å komme.
72 liter frunk
Panseret skjuler et 72 liters rom som eksempelvis kan brukes til ladekabler som det ikke er noen andre tilpassede oppbevaringssteder til.
Baksetet gir bortimot kongelig komfort. Her kan passasjerene virkelig strekke på beina med 78 cm fra bakseteryggen til førerseteryggen bak undertegnedes 180 cm lange legeme. Den høye sittestillingen eliminerer bratt knevinkel som ofte kjennetegner elbiler. Også høyden til glasstaket er formidabel: 101 cm.
Apropos glasstaket: blendingen av det styres via en knapp som omgjør det fra gjennomsiktig til melkehvitt. Snedig, og akkurat som på de nyeste flygenerasjonene og noen få, svindyre biler.
Hevbart dashbord
De oppvarmede, ventilerte og masserende forsetene gjør langturer til en avslappet fornøyelse. Førerplassen er et kapittel for seg med dashbord som heves flere centimeter opp og avdekker tre 12,3 cm store skjermer så snart bilen startes.
Det hele er utrolig elegant, men neppe spesielt billig å reparere om heveteknikken slutter å virke. Dashbordet kan også senkes under fart om man vil ha det lavere og det senkes automatisk i performance-oppsett. Samtidig reduseres bildene på skjermene.
Materialvalg og utforming av detaljer peker tydelig mot premium. Her vektlegges detaljer som gjør det trivelig å oppholde seg i bilen, som påkostede dørpaneler, det er lite svartglinsende og støvsugende plast, doble glass i sidevinduene foran, telefonladeplaten lett tilgjengelig samtidig som et eget panel for klimaanlegget befinner seg rett under midtre skjerm.
Det eneste jeg savnet var headupdisplay og varme i rattet.
Spotify standard
Selve skjerminnholdet skal vi enn så lenge holde oss unna å mene mye om fordi knapt noe av det virket. Men det loves et vell av funksjoner når kundebilene dukker opp om kort tid.
Spotify legges inn som standard i underholdningspakken og følges opp med et påkostet Dynaudio-anlegg. Ryggekameraet virket som det skulle med visning på skarp skjerm som gjorde det enkelt å presisjonslukeparkere.
Ingen produserer flere elektriske biler enn kineserne, og mange av dem bruker Norge som testmarked inn i Europa. Det gjør også Voyah, men til forskjell fra de fleste andre bilmerker fra Kina har produsenten tatt betydningen av god kjøreopplevelse på alvor.
Ikke det at 2,3 tonn tunge Free oser over av sportslighet, komfort er dens varemerke løftet fram via luftfjæring som gjør det mulig å justere bilens høyde over underlaget med ti centimeter.
Flere av de andre kinesiske bilene leveres også med luftfjæring, men Voyah Free er ikke på noen måte lurvete satt opp og nærmer seg egenskapene til svensk/kinesiske Polestar 2 når svingene kommer tett på.
4x4/483 hk
Motorkraft er det mer enn nok av. Motoren bak sparker maksimalt fra med 272 hk, den foran gir 218 hk, samlet ytelse oppgis til 483 hk/650 Nm. Det betyr et voldsomt skyv med sprint til 100 på 4,4 sekunder og toppfart på 200 km/t.
Seks kjøreprogrammer står til disposisjon: slik bilen nå er programmert starter den i «eco», før «comfort», «performance» og «individual». Programmenyen inkluderer også kjøring i snø og søle/sand.
500 km?
Batteriet oppgis til 100 kWt netto effekt (brutto 106 kWt) som skal holde til 500 km WLTP-rekkevidde med oppgitt forbruk på 18 kWt/100 km. Midt på sommeren er nok dette mulig å oppnå, men i norsk høstvær noterte jeg 22,2 kWt/100 km, altså en praktisk rekkevidde på drøyt 400 km.
DC ladefart oppgis til 125 kW, men inntil oppgraderingen er på plass stoppet laderen på rett over 70 kWt.
Mange vil mene at Voyah Free har klare europeiske trekk. Ikke så unaturlig det i og med at Italdesign Giugiaro er co-formgiver til bilen som gikk i produksjon helt mot slutten av 2020.
VI SYNES
Kanskje den flottest bygde SUV-en fra Kina, kjapp, kjører bra og kommer til Norge med limousinplass i baksetet.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Fakta Voyah Free Premium
Pris fra | Kr. 719 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 218 hk |
Motor bak | 272 hk |
Samlet ytelse | 483 hk/650 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 106/100 kWt |
Lading DC/AC | 125/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,4 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 18,0/22,2 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 500 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 491/195/165 cm |
Akselavstand | 296 cm |
Bilvekt | 2 340 kg |
Bakkeklaring | 11 - 21 cm* |
Tilhengervekt | 2 000 kg |
Bagasjerom foran | 72 liter |
Bagasjerom bak | 560 - 1 320 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV * Luftfjæring, variabel |