Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar
Voyah Free - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt

Voyah Free Premium: Påkaller friheten

Du kan like gjerne pugge navnet Voyah Free med en gang. Denne påkostede kinesiske SUV-en synliggjøres snart i trafikken, og den blir neppe noen døgnflue.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 9-2022

Svært få har hørt om elektriske Voyah Free, og enda færre har sett den på veien. Det skyldes at kun en håndfull testversjoner så langt ruller på norske veier. Men 500 kundeeksemplarer er på vei, og importøren har uttalt til BilAutofils søsterpublikasjon BilNytt at de håper å selge 1200-1300 biler neste år.

Så hvorfor tror jeg selskapet Electric Way vil lykkes med Voyah i et knalltøft og krympende norsk bilmarked hvor elektriske modeller fra kinesiske merker står i kø for å få et fotfeste?

Rett og slett fordi den lanserte bilmodellen, Free, oppleves som spennende, fylt med attraktive teknologi og tatt til landet av en sterk norsk organisasjon. Bak Electric Way med showrom sentralt i Oslo står Sulland Gruppen, og deres forhandlernettverk spredd over store deler av landet.

Dongfeng

Bilmerket Voyah hører hjemme i luksusdivisjonen til den kinesiske statsgiganten Dongfeng Motor med årlig produksjon på over tre millioner biler og samproduksjon i Kina med blant andre Honda, Kia, Nissan og Peugeot/Citroën.

Om friheten oppleves mer fullkommen i Voyah Free er vanskelig å slå fast etter noen dager med den. Derimot inneholder Free såpass mange gjennomtenkte løsninger at den fort kan bli en viktig utfordrer blant konkurrenter i 700.000 kroners klassen.

Fordi testbilen denne gang er en betaversjon hvor langt fra alt som skal på plass av elektroniske funksjoner virker som de skal, må bilen ses på ut fra det faktum. At elbiler er litt premature når de lanseres er vi vant til, det overrasker mer om alt fungerer når de slippes ut på veien.

Påkostet

Voyah er en stor og påkostet, 4,91 meter lang, nesten to meter bred og 1,65 meter høy SUV. Dette er en bil som mange produsenter ville levert som sjuseter, men Voyah valgte god plass for fem framfor trangboddhet for sju.

Normalt ville jeg startet analysen av bilen forfra, men la meg denne gang begynne bakfra, altså helt bak hvor bilen kan trekke to tonn etter kroken. Svært få andre elbiler trekker like mye, så pluss i boka.

Stor elbil betyr ikke nødvendigvis stort bagasjerom, men konkurrenten Tesla har bevist at det lar seg gjøre, og Voyah følger opp med 560 liter bak som øker til 1.320 liter med bakseteryggene lagt ned. Jeg antar at kinesere flest ikke tar med seg ski inn i bilen og at det er årsaken til at de første bilene til landet ikke har skiluke, men det antydes å komme.

72 liter frunk

Panseret skjuler et 72 liters rom som eksempelvis kan brukes til ladekabler som det ikke er noen andre tilpassede oppbevaringssteder til.

Baksetet gir bortimot kongelig komfort. Her kan passasjerene virkelig strekke på beina med 78 cm fra bakseteryggen til førerseteryggen bak undertegnedes 180 cm lange legeme. Den høye sittestillingen eliminerer bratt knevinkel som ofte kjennetegner elbiler. Også høyden til glasstaket er formidabel: 101 cm.

Apropos glasstaket: blendingen av det styres via en knapp som omgjør det fra gjennomsiktig til melkehvitt. Snedig, og akkurat som på de nyeste flygenerasjonene og noen få, svindyre biler.

Hevbart dashbord

De oppvarmede, ventilerte og masserende forsetene gjør langturer til en avslappet fornøyelse. Førerplassen er et kapittel for seg med dashbord som heves flere centimeter opp og avdekker tre 12,3 cm store skjermer så snart bilen startes.

Det hele er utrolig elegant, men neppe spesielt billig å reparere om heveteknikken slutter å virke. Dashbordet kan også senkes under fart om man vil ha det lavere og det senkes automatisk i performance-oppsett. Samtidig reduseres bildene på skjermene.

Materialvalg og utforming av detaljer peker tydelig mot premium. Her vektlegges detaljer som gjør det trivelig å oppholde seg i bilen, som påkostede dørpaneler, det er lite svartglinsende og støvsugende plast, doble glass i sidevinduene foran, telefonladeplaten lett tilgjengelig samtidig som et eget panel for klimaanlegget befinner seg rett under midtre skjerm.

Det eneste jeg savnet var headupdisplay og varme i rattet.

Spotify standard

Selve skjerminnholdet skal vi enn så lenge holde oss unna å mene mye om fordi knapt noe av det virket. Men det loves et vell av funksjoner når kundebilene dukker opp om kort tid.

Spotify legges inn som standard i underholdningspakken og følges opp med et påkostet Dynaudio-anlegg. Ryggekameraet virket som det skulle med visning på skarp skjerm som gjorde det enkelt å presisjonslukeparkere.

Ingen produserer flere elektriske biler enn kineserne, og mange av dem bruker Norge som testmarked inn i Europa. Det gjør også Voyah, men til forskjell fra de fleste andre bilmerker fra Kina har produsenten tatt betydningen av god kjøreopplevelse på alvor.

Ikke det at 2,3 tonn tunge Free oser over av sportslighet, komfort er dens varemerke løftet fram via luftfjæring som gjør det mulig å justere bilens høyde over underlaget med ti centimeter.

Flere av de andre kinesiske bilene leveres også med luftfjæring, men Voyah Free er ikke på noen måte lurvete satt opp og nærmer seg egenskapene til svensk/kinesiske Polestar 2 når svingene kommer tett på.

4x4/483 hk

Motorkraft er det mer enn nok av. Motoren bak sparker maksimalt fra med 272 hk, den foran gir 218 hk, samlet ytelse oppgis til 483 hk/650 Nm. Det betyr et voldsomt skyv med sprint til 100 på 4,4 sekunder og toppfart på 200 km/t.

Seks kjøreprogrammer står til disposisjon: slik bilen nå er programmert starter den i «eco», før «comfort», «performance» og «individual». Programmenyen inkluderer også kjøring i snø og søle/sand.

500 km?

Batteriet oppgis til 100 kWt netto effekt (brutto 106 kWt) som skal holde til 500 km WLTP-rekkevidde med oppgitt forbruk på 18 kWt/100 km. Midt på sommeren er nok dette mulig å oppnå, men i norsk høstvær noterte jeg 22,2 kWt/100 km, altså en praktisk rekkevidde på drøyt 400 km.

DC ladefart oppgis til 125 kW, men inntil oppgraderingen er på plass stoppet laderen på rett over 70 kWt.

Mange vil mene at Voyah Free har klare europeiske trekk. Ikke så unaturlig det i og med at Italdesign Giugiaro er co-formgiver til bilen som gikk i produksjon helt mot slutten av 2020.

VI SYNES

Kanskje den flottest bygde SUV-en fra Kina, kjapp, kjører bra og kommer til Norge med limousinplass i baksetet.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Voyah Free Premium

Pris fraKr. 719 000
MotortypeElektrisk
Motor foran218 hk
Motor bak272 hk
Samlet ytelse483 hk/650 Nm
Batteri (brutto/netto)106/100 kWt
Lading DC/AC125/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,4 sekuner
Toppfart200 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)18,0/22,2 kWt
Rekkevidde (WLTP)500 km
Dimensjoner (L/B/H)491/195/165 cm
Akselavstand296 cm
Bilvekt2 340 kg
Bakkeklaring11 - 21 cm*
Tilhengervekt2 000 kg
Bagasjerom foran72 liter
Bagasjerom bak560 - 1 320 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV * Luftfjæring, variabel

Powered by Labrador CMS